Språkrasism!

Hur kommer det sig att vissa språk är bättre än andra?
E och jag har en gemensam vän  som är från US och därav talar amerikanska. Han har bott här i ca 2 år jobbar på ett av Sveriges största företag (genuint svenskt företag) men han vill inte lära sig svenska, och det är tydligen helt acceptabelt.
 Träffade en annan Amerikan förra veckan som jag vet har bott här i 7 år , pratar inte heller svenska, fast han kan språket.
 Ställde Mr J mot väggen och frågade honom häromdagen varför han inte vill lära sig svenska. Hans förklaring till detta var att man träffar inte lika mycket folk när man pratar dålig svenska gentemot amerikanska. Det köper jag för jag tror att folk tycker att en person är mer intressant då de pratar ett godkänt språk så som franska, engelska eller kanske till och med spanska.
En annan gemensam vän till E och mig, är från Frankrike och tycker det är onödigt att lära sig svenska för att det är ett så litet språk,  men han har bott här sen 6 år tillbaka och har inga planer på att flytta tillbaka till Frankrike.
Men hur kommer det sig då att folk från tex mellanösten knappt får bryta på deras modersmål när de passerar gränsen till Sverige? Och helst av allt prata flytande svenska efter två veckor i Sverige.
Språkrasism tycker jag att det är!   / L
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0